Projekt “Lapse h\u00e4\u00e4l!” keskmes on lapsed ja noored Ida-Virumaalt. Projekti raames \u00f5pivad lapsed, mis on lapse \u00f5igused kui ka kohustused, mida t\u00e4hendab laste ja noorte kaasamine ja osalemine ning kuidas seda oma kodukohas edendada. Nii on projekti peamisteks m\u00e4rks\u00f5nadeks osalus\u00f5igus, mitteformaalne \u00f5pe<\/em> ja osaluse erinevad vormid<\/em>.<\/p>\n Arenenud demokraatia \u00fcheks omaduseks on k\u00f5ikide gruppide kaasamine ja nende vajadustega arvestamine, sealhulgas ka laste ja noorte kaasamine. Kui t\u00e4iskasvanutel on v\u00f5imalik \u00fchiskonnas toimuvale kaasa r\u00e4\u00e4kida l\u00e4bi valimiste, siis lastel ja noortel see v\u00f5imalus puudub. Siiski ei tohiks \u00fchiskonna t\u00e4isv\u00e4\u00e4rtuslikuks liikmeks olemine olla seotud vanusega. Seep\u00e4rast on laste osalus\u00f5igus v\u00e4lja toodud ka \u00dcRO Lapse \u00f5iguste konventsioonis.<\/p>\n \u00dcRO Lapse \u00f5iguste konventsiooni artikkel nr 12 s\u00e4testab:<\/p>\n 1. Osalisriigid tagavad lapsele, kes on v\u00f5imeline iseseisvaks seisukohav\u00f5tuks, \u00f5iguse v\u00e4ljendada oma vaateid vabalt k\u00f5ikides teda puudutavates k\u00fcsimuste, hinnates lapse vaateid vastavalt tema vanusele ja k\u00fcpsusele.<\/em><\/p>\n 2. Selleks antakse lapsele v\u00f5imalus avaldada arvamust, eriti igas teda puudutavas kohtu- ja administratiivmenetluses, vahetult v\u00f5i esindaja v\u00f5i vastava organi vahendusel siseriiklikele protsessinormidele vastavalt.<\/em><\/p>\n Noorte osalus (participation<\/em>) t\u00e4hendab noorte \u00f5igust, v\u00f5imalust ja soovi<\/strong> \u00fchiskonnaelu m\u00f5jutada.<\/p>\n Noorte kaasamisega (inclusion<\/em>) tehakse teoks<\/strong> nende \u00f5igus<\/strong>, luuakse <\/strong>neile v\u00f5imalus<\/strong> ja m\u00f5jutatakse<\/strong> nende soovi <\/strong>osaleda \u00fchiskonnaelu m\u00f5jutamises.<\/p>\n Miks\u00a0on laste kaasamine oluline?<\/span><\/p>\n Lapse tasandil: \u00dchiskonna tasandil: Noorte sotsiaalse kaasatuse ja sotsiaalse osaluse m\u00f5iste on laiem \u2013 selle all m\u00f5eldakse noorte t\u00e4isv\u00e4\u00e4rtuslikku kaasal\u00f6\u00f6mist hariduses, t\u00f6\u00f6turul, elus \u00fcldse. Selle vastandiks on sotsiaalne t\u00f5rjutus (social exclusion<\/em>).<\/p>\n
\n<\/strong>Lapsed on aktiivsemad ja teadlikumad \u00fchiskonna liikmed, lapsed on teadlikumad oma \u00f5igusest osaleda, lastel on suurenenud v\u00f5imalused oma \u00f5iguste ja ideede realiseerimiseks<\/p>\n
\n<\/strong>Last v\u00e4\u00e4rtustatakse ja arvestatakse v\u00f5rdv\u00e4\u00e4rse \u00fchiskonnaliikmena enam, t\u00e4iskasvanud on teadlikumad laste osaluse vajalikkusest ja kaasamise v\u00f5imalustest ning viisidest, laste osakaal \u00fchiskonnas toimuvate protsesside m\u00f5jutamisel on suurenenud, ning \u00fchiskond on senisest lapses\u00f5bralikum ja toetab lapse igak\u00fclgset arengut.<\/p>\n